thuiswerken

Er bestaan allerlei blogs, informatiekanalen en artikelen over applicaties om vanuit huis te werken en content te delen, met elkaar te “praten” en allerlei zaken uit te wisselen.

In mijn blog ga ik dan ook niet in op welke mogelijkheden en/of applicaties er zijn om het thuiswerken of het online onderwijs mogelijk te maken. In deze blog ga ik meer in op praktische tips waar je zoal tegen aan loopt.

Meestal zullen er ook hiervoor genoeg artikelen bestaan, maar voor zover ik die gelezen heb ben ik die nog niet (echt) tegengekomen.

Bij een aantal sessies waar ik via Zoom uitleg/advies heb gegeven over Zoom, maar ook bij de Universiteit Utrecht, waar we met MS Teams werken, blijken een aantal punten handig te zijn om als een leidraad te gebruiken bij het opzetten van een (of meerdere) sessie(s).

Vandaar dat ik dacht, ik ga nog even op een rijtje wat praktische tips neerzetten die voor elk online tool zou kunnen gelden en ook tool afhankelijk zijn.

  1. Duur van de sessie
    Persoonlijk zou ik de duur van een online sessie niet langer als 45 minuten per keer laten duren (met daarna een (koffie)pauze van ongeveer een kwartier). Reden is dat het goed is voor de ogen om even van het scherm af te zijn en natuurlijk zijn er veel mensen met (noicecancelling) koptelefoons/headsets/etc.. en dat kan een belasting zijn voor de oren en/of het hoofd.

    Doel is: gezond en efficiënt
  2. Eerste sessie gebruiken als kennismakingssessie
    Wanneer je een sessie of workshop gepland hebt, plan daarvoor dan (maximaal) een half uur een extra sessie met een paar minuten pauze daarna. In dit eerste half uur kunnen de deelnemers ‘wennen’ aan de tool die je gebruikt. In de sessie(s) daarna kan er dan direct aan de slag gegaan worden zonder dat er nog onduidelijkheden zijn over het middel waarmee de interactiviteit wordt aangegaan.

    Doel is: iedereen weet hoe de gebruikte tool (min of meer) werkt / efficiënt
  3. Muten
    Wanneer je weet dat er veel mensen zich aan (gaan) melden voor je webinar, online conferentie of online workshop, zorg dan dat van te voren iedereen (behalve de host natuurlijk) gedempt binnenkomt.

    Door het gedempt binnenkomen kan de host bepalen wie hij/zij aan het woord laat.

    Wat is veel? ik zou zeggen boven de vijf.

    Doel is: geen chaos bij het inloggen, geen overbodige achtergrondgeluiden bij de deelnemers etc.
  4. Vragen via de Chat
    In elke online tool is wel een chatfunctionaliteit aanwezig. Zorg (of adviseer) de mensen om deze functionaliteit aan te zetten/te tonen en daarin hun vraag te plaatsen of, wanneer je lange vraagstukken verwacht, bijvoorbeeld alleen maar neer te zetten “ik heb een vraag”.

    Op het moment dat iemand dan een vraag heeft kan de moderator/host besluiten om de deelnemer de ‘microfoon’ te geven en vervolgens zijn/haar vraag te laten stellen. Daaropvolgend kan daarna de microfoon weer uitgezet worden en de deelnemer die moet antwoorden de microfoon gegeven worden.

    Doel is: host is in the lead tenzij hij/zij aangeeft dat iemand het woord krijgt.
  5. Hand opsteken
    Een variant van vragen via de chat is natuurlijk het welbekende hand opsteken. Veel tools hebben deze mogelijkheid en daarmee kun je hetzelfde effect bereiken als genoemd in punt 2.

    Doel is: host is in the lead tenzij hij/zij aangeeft dat iemand het woord krijgt.
  6. Break out groepjes
    Wanneer er een activiteit gepland moet worden waarbij mensen in kleine groepjes uiteen gezet moeten worden is het handig om de breakout functionaliteit te gaan gebruiken.

De allergrootste praktische tip die ik heb is volg een training/workshop over de applicatie die je wilt gebruiken door dit via deze applicatie te doen. Daardoor kun je direct (inter)actief zijn met als enorm groot voordeel is dat je direct de applicatie leert kennen.

Zoals eerder aangegeven heb ik via Zoom een instructie over Zoom gegeven en dit is goed bevallen. Neem dit ter harte wanneer je van plan bent verder te gaan met het online meeten (ook wanneer de gehele corona toestand straks voorbij is).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


3 − een =