Psychologie van Social Media

Even iets geheel anders dan de gebruikelijke artikelen. Namelijk het fenomeen Social Media.
Iedereen heeft het erover, (bijna) iedereen doet het, maar een veelgehoorde opmerking is “Waarom? Waarvoor? en wat is het nut?”.

P:sychologie Magazine:
In het maandblad psychologie magazine van maand April (http://www.psychologiemagazine.nl/) staat een artikel (blz 36) omtrent de zin- en onzin van Social Media. Het artikel beschrijft de redenen en de doelstellingen van het wel of niet gebruiken van twitter in relatie tot dezelfde activiteiten in het werkelijke leven (ook wel zo mooi genoemd “In Real Life”).

Online / Offline Vrienden aantal:
Er wordt  beschreven dat je online veel vrienden kan hebben, terwijl je er daadwerkelijk maar vijf goede vrienden hebt. Dit heeft te maken met het feit dat dankzij deze sites je simpelweg wordt herinnerd dat personen die je bijvoorbeeld lang geleden voor het laatst hebt gesproken, er wel degelijk zijn.  Ondanks dat je dit ‘logischerwijs’ ook wel weet, wordt dit natuurlijk wel psychologisch benadrukt als je via twitter die persoon volgt en ineens een berichtje ziet komen dat hij of zij iets gaat doen.

Onzinnige zaken:
Daarnaast wordt er gesproken over waarom gebruikers van twitter ook “onzinnige” zaken twitteren als dat ze koffie gaan drinken, of dat ze op een bepaalde plek zijn.

Ook dit heeft te maken met het eerder genoemde. Het Psychologie Magazine meldt: “Door elkaar constant te informeren over dit soort kleine momenten ben je voortdurend op de achtergrond aanwezig in elkaars leefwereld.”. Dit is natuurlijk ook waar; hoevaak hoor je niet wanneer je op de werkvloer bent, of ergens als consultant dat iemand “even gaat eten”, of “even naar buiten gaat”, of ook “even naar het toilet gaat”.

Het enige verschil dat ontbreekt is de hashtag (#honger of #lekkerweer of #omdatikmoet).. .

Nep versus Echt:
Verder wordt er ingegaan op de Sociale Netwerksites waarbij er min of meer vanuit wordt gegaan dat men zich net even iets beter voordoet dan anderen. Daarbij wordt gesteld dat uit een onderzoek blijkt dat (sommige) mensen online meer zichzelf zijn. Als vergelijk geeft het magazine aan dat men in het dagelijks leven ook het beste beentje voorzetten.

Volgers
Om nog even terug te komen op het aantal volgers. Er wordt, lijkt het wel, altijd een race gemaakt om zoveel mogelijk mensen te volgen en zoveel mogelijk mensen als volger te hebben. Uiteraard geeft dit niets en kan het handig zijn om veel mensen te volgen of veel mensen als volger te hebben. Wel vind ik het dan vervolgens overdreven dat het aantal volgers als Mijlpaal wordt gezien.

Namelijk: Het aantal volgers zegt helemaal niets over de kwaliteit en inhoud van waarom je iemand volgt of iemand jou volgt.
Waarom zeg ik dit? omdat dit vaak wel als criterium wordt opgegeven wanneer je iemand vraagt waarom hij of zij een persoon volgt.

De Psychologie van Social Media kan dus meerdere kanten opwerken:

1. de onderzoeken die gedaan zijn, zijn gegrond op mensen die daadwerkelijk resultaten willen behalen
2. de onderzoeken die gedaan zijn, zijn ongegrond omdat er mensen zijn die social media zeggen te gebruiken zoals het hoort, maar daadwerkelijk puur naar de kwantiteit kijken zonder kwaliteit en inhoud als uitgangspunt te houden.

Zelf vind ik dat er geen twitterprotocol is en wanneer er onderzoek gedaan zou worden appels met peren wordt vergeleken. Mij persoonlijk maakt het namelijks niets uit wie mij volgt en wie ik volg. Natuurlijk zoek ik voor de personen die ik volg vaak de werk-, hobby-, interessegerelateerde volgers uit, maar geldt dat ook andersom? 

Een voorbeeld is namelijk:
Wanneer je iets twittert over VVE, gerelateerd aan peuterspeelzalen, word je daarna gevolgd door een twittergebruiker die iets doet met VVE met betrekking tot de huizenmarkt.

Dit geeft dus al aan dat het soms gaat om het volgen voor het volgen. Laat staan met de applicaties die er zijn om niet meer persoonlijk te hoeven twitteren, maar dat op nauwgezette tijden vanuit je eigen account een twitterberichtje de wereld in gestuurd wordt.

Hoe het ook zij, wat u ook vindt, waarom u het ook gebruikt… Ik ben te vinden via http://twitter.com/tjsmid en vandaaruit komt u vanzelf wel een keer bij mijn andere Social Network Sites uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


5 × = vijfenveertig